За нас

1878 г.

Франтишек Янечек е роден на 23 януари 1878 г. в Кластер, малко селце в Бохемия (днешна Чехия). Учи механика в Прага, получава диплома от Берлинския колеж по инженерство.

Докато служи на италианския фронт по време на Първата световна война, той разработва вълна от дизайни, патентова над 60 изобретения – включително подобрена ръчна граната, която става стандартна емисия за чешката армия.

1929 г.

Инж. Франтишек Янечек решава кризата с продажбите на оръжейното си производство на оръжейна фабрика, като закупува лиценз за производство на мотоциклета Wanderer 500 OHV от компанията Wanderer.

Инж. Франтишек Янечек регистрира търговската марка JAWA (JAneček + WAnderer).

Инж. Франтишек Янечек представя първите мотоциклети JAWA на XXI Международно автомобилно изложение в Прага – ражда се JAWA 500 OHV

1931 г.

Английският състезател и дизайнер Г. У. Пачет се присъединява към JAWA. Той фокусира дейността си предимно върху спортни машини, но същевременно внася опит в производството на леки двутактови мотоциклети. Той участва активно в подготовката на производството на мотоциклета JAWA 175 с двигател Villiers.

Първата JAWA на Шестдневния конкурс.

Първата JAWA стартира на Шестдневния конкурс през 1931 г. Е. Стокуч кара JAWA 500 OHV. Въпреки че е измъчван от редица проблеми, той завършва състезанието с бронзов медал.

1932 г.

Започва серийното производство на мотоциклета JAWA 175 Villiers. Революционният модел се продава под мотото „Народен мотоциклет на народна цена“.

Шестдневният турнир се провежда в Мерано, Италия. Чехословакия участва в състезанието International Trophy за първи път и целият отбор за трофея се състои от машини JAWA с пилоти А. Витвар и Ф. Бранд, а Ярослав Кайзер и навигаторът Кромбергер карат коша.

Ф. Бранд стартира в легендарния Турист Трофи и носи у дома сребърната плакета от ТТ.

1933 г.

JAWA представя първия си автомобил, лицензирания DKW Meisterklasse 701 под името JAWA 700. Каросерията се произвежда в завода в Квасини, а сглобяването се извършва в новия завод в Тинец над Сазавоу.

1934 г.

Мотоциклетът JAWA 350 SV е първият мотоциклет със собствен двигател.

1935 г.

През 1935 г. в същата рама се появява нов двигател JAWA 350 OHV.

Двигателят на мотоциклета JAWA 250 е базиран на двигателя Villiers, който по-късно е заменен от производството на собствени двигатели.

Младият авиоконструктор Зденек Пилат проектира самолетния двигател JAWA 1000. Лекият двуцилиндров двигател с въздушно охлаждане и противоположно разположени бутала е бил най-добрият сред европейските двигатели от своя клас по това време. Двигателят обаче никога не е летял.

1937 г.

Най-малкото допълнение към семейството мотоциклети JAWA, мотоциклетът JAWA 100 Robot, е проектиран от най-талантливия дизайнер от екипа на Patechetto – Йозеф Йосиф.

Вторият и последен автомобил JAWA е JAWA 600. Последните бройки от този автомобил напускат фабриката едва след Втората световна война.

1929 - 1939

Предвоенните спортни успехи

на състезателите на JAWA носят редица златни медали от Шестдневните състезания, през 1935 и 1938 г. Трофейният отбор заема второ място на JAWA. JAWA печели на равната писта, в състезанията „Златна каска“ в Пардубице Х. Гунценхаузер печели през 1935 и 1936 г., а Ф. Юхан през 1938 г. Ф. Бранд и В. Витвар също носят лаврови венци от шосейни скоростни състезания.

 

1939 г.

Започва Втората световна война.

С пословичната немска последователност, JAWA е принудена да произвежда военни поръчки от септември 1939 г. Те включват главно бензинови помпи, стойки за бомби и техните ключалки, генератори и други продукти. Rüstungsinspektion Prague и RLM Berlin са пряко контролирали производството.

Янечек разработва четиритактовия Jawa 350 SV в партньорство с Patchett. Избухването на Втората световна война слага пауза в производството на мотоциклети Jawa – но не и в тяхното развитие.Въпреки че фабриката Jawa е била принудена да произвежда оръжия по време на нацистката окупация на Чехословакия, Янечек продължава да работи в тайна, воден от страстта си към иновациите.

Следващата му гама от мотоциклети ще продължи да се нарича Jawa „Pérák“.Янечек монтира SS стикери на мотоциклетите си и ги покрива в същия нюанс на зелено като немските превозни средства.Той продължи да тества своите творения точно под носа на своите потисници.

Новият полублоков двигател JAWA 250 Duplex Blok, готов за производство като последен двигател отпреди войната, даде представа какво ще създаде JAWA в бъдеще.

1941 г.

На 4 юни 1941 г. умира основателят на легендата JAWA. Инж. Франтишек Янечек доживява до 63-годишна възраст. През живота си е спечелил много титли; една от тях, „кралят на мотоциклетите“, най-добре говори за неговия принос и позиция в мотоциклетната индустрия преди Втората световна война.

Ю.Д-р Ярослав Фрай става новият генерален директор на оръжейната фабрика. Синът на Янечек, Карел, поема бизнеса и продължава да работи по дизайна на баща си.

1939 - 1945

Подготовка за мир.

Звучи като „стара чешка легенда“, но е вярно, че през цялата Втора световна война материалът и частите за производството на 9000 мотоциклета и 700 автомобила са били скрити от германските окупатори в хамбари и навеси в околностите на Тинец над Сазавоу и в района на Прага, а веднага след войната от тях са били сглобени първите следвоенни машини.

Също толкова невероятен е фактът, че в началото на 1940 г. тайно е започната работа по два следвоенни проекта – мотоциклет (ръководители на екипа Й. Йозиф и В. Греченко) и автомобил (ръководител на екипа Р. Викоукал). Третият екип (ръководител на екипа В. Скленарж) е работил върху разработването на четиритактови и състезателни мотоциклети.

 

Резултатът от тази работа е известният по-късно „Перак“.

1945 г.

Национализация на компанията и подчиняване на JAWA Zbrojovka Brno np

Впоследствие, през 1950 г., JAWA става независима, но в същото време губи завода в Kvasiny (включен в Škoda MB) и леярната в Týnec nad Sázavou (основана е Metaz np). MOTO-JAWA np имаше заводи само в Прага и Týnec nad Sázavou.

1946 г.

Мечтата на Янечек се превръща в реалност.

Perak прави дебюта си пред публика на автомобилното изложение в Париж през 1946 г. и печели златен медал.Започва производството на известния JAWA 250. Мотоциклетът получава прякора „Перак“ заради модерния си дизайн и връзката с периода в който е разработен тайно от нацистите. Моделът с 350-кубиков двигател се продава под марката Ogar от 1947 до 1949 г.

1947 г.

Благодарение на отличните състезатели и също толкова добрите машини JAWA и ČZ, Чехословакия за първи път спечели и двата основни трофея на Международното шестдневно състезание по мотоциклетизъм – Световния трофей и Сребърната ваза.

1948 г.

Чехословакия под комунистически контрол

Jawa е национализирана. Въпреки че износът за САЩ намалява зад Желязната завеса, износът за страните от третия свят процъфтява.

 

Към двутактовите модели се присъединиха усъвършенствани четиритактови 500cc OHV twins.

1952 г.

JAWA 500 OHC днес е колекционерски „Син Мавриций“. Производството на този мотоциклет обаче не продължи дълго, той трябваше да отстъпи място на по-прости и евтини, а по това време и по-търсени, типове с двутактови двигатели.

1954 г.

„Kývačky“ са JAWA-ČZ.

Появява се щедро решение - свързване на производството на мотоциклети в JAWA и ČZ Strakonice с цел изграждане на комплекс за мащабно производство на мотоциклети, създава се серия мотоциклети с обозначението JAWA-ČZ (т.нар. национална серия).

Въпреки че амбициозният проект довежда до въвеждането в производство на ново шаси, той не е изпълнен по същество. Нито в JAWA, нито в ČZ не се е осъществил такъв процес, който би позволил реализирането на първоначалните планове поради липса на инвестиционни средства.

Започва производството на друг известен модел, „Kývačka“. Мотоциклети, базирани на този тип, са произвеждани от JAWA до началото на 80-те години на миналия век.

1955 г.

JAWA 50 е получил прякора „Pařez“/чешки - пън/. Този мотоциклет е видял бял свят на бордовете и в работилниците на JAWA, но производството му е прехвърлено в Povážské strojíry като част от индустриализацията на Словакия.

1958 г.

Яромир Чижек става европейски шампион с мотоциклет JAWA. Това е един от най-големите успехи в тази дисциплина на моторните спортове в историята.

Имаше и друг период, в който JAWA често се появяваше на подиума в мотокроса, през 1966 и 1967 г. в сериите от Световното първенство благодарение на Властимил Валек. Накрая той зае отлично четвърто място в Световното първенство и по този начин спечели непопулярния медал „картоф“. През 1967 г. той повтори общото си класиране в Световното първенство в клас 500cc, въпреки че беше преследван от контузии през целия сезон.

JAWA 50 Jawetta е друг мотопед, произведен в края на 50-те години на миналия век.

1961 г.

Помещенията на общинското предприятие Влашим в Дивишов са прехвърлени на JAWA, която поема производството на мотоциклети за писти.

Франтишек Щястни става световен вицешампион в най-популярната дисциплина в моторните спортове - шосейните мотоциклетни състезания. През 60-те години на миналия век той няколко пъти заема трето и четвърто място в генералното класиране.

1962 г.

JAWA 250 "Panelka" е поредната модернизация на популярната "Kývačka". През 1964 г. е пусната и "Panelka" с двигател с работен обем 350 куб. см. От 1966 г. и двата модела се произвеждат алтернативно с автоматичен съединител.

1963 г.

Нещастна реорганизация

JAWA винаги е имала лош късмет с неуспешни реорганизации. След тази в края на 40-те години на миналия век, друга идва в началото на 60-те години. Основният завод на JAWA в пражкия Панкрац е прехвърлен в ČKD Polovodiče. След това компанията премества централата си в Тинец над Сазавоу и освен фабриката за двигатели, губи производството на спортни мотоциклети в Либен. Разработването и производството на спортни мотоциклети се премества в бившата фабрика Ogar в Страшнице. Производството на двигатели JAWA е прехвърлено от един от най-модерните заводи за производство на мотоциклетни двигатели в Европа в ČZM Strakonice.

Именно по това време, по време на най-големия бум на компанията и във време, когато започват да се появяват нови свръхмодерни японски фабрики за мотоциклети, условията за производство на нашите мотоциклети се влошават значително. Това полага основите за по-късния постепенен застой и дори крах не само на JAWA, но и на цялата чехословашка мотоциклетна индустрия.

1964 г.

Тази година беше произведен милионният мотоциклет JAWA.

Хонда плаща на JAWA

Най-модерният дизайн, появил се в разработката на JAWA по това време, е автоматичният съединител за мотоциклета JAWA Automatic; фрикционен съединител, позволяващ безопасно и плавно стартиране само с подаване на газ.

Новият дизайн е обект на патенти в Чехословакия и чужбина. Съединителят с този дизайн по-късно се появява на леките мотоциклети на Honda и след продължителен спор, г-н Соичиро Хонда подписва с JAWA един от най-успешните действащи лицензи на следвоенна Чехословакия.

1966 г.

Дизайнът на мотоциклета JAWA 250 (350) Sport беше много вариативен, но основата на всички предишни типове бяха 19-инчови джанти и спортен външен вид.

1968 г.

Новата линия мотоциклети JAWA носи обозначението UŘ. Това са нетипични за JAWA мотоциклети с двигател, окачен в рамата. След производството на верификационната серия, този проект е спрян.

През 1970 г. тази серия е последвана от модел, наречен "Bizon".

1969 г.

JAWA 350 Oilmaster е най-новата версия на мотоциклета, базирана на дизайна "Kývačka".

1970 г.

Мотоциклетите JAWA бяха зад най-големите успехи на Международното шестдневно мотоциклетно състезание през 70-те години на миналия век. През това десетилетие те спечелиха седем победи и в двата основни трофея.

1971 г.

Началото на ориентацията на производството на мотоциклети за така наречените „източни пазари“ на Общия пазар за икономическо сътрудничество и развитие, особено СССР. Техническото ниво на мотоциклетите също е подчинено на тази цел, JAWA преминава към производство на прости, здрави мотоциклети.

1973 г.

Начало на производството на мотоциклети JAWA, тип 634. Дизайнът на този мотоциклет все още се използва в мотоциклети с работен обем 350 куб. см.

1976 г.

Тази година беше произведен двумилионният мотоциклет JAWA.

1982 г.

Мотоциклетите JAWA печелят Международното шестдневно мотоциклетно състезание за последен път – те печелят Световния трофей.

1984 г.

JAWA 350, тип 638 има шаси, заимствано от модел 634, с нови части на каросерията. През 1989 г. този модел е произведен с предна дискова спирачка и е обозначен като 639.

1987 г.

Тази година беше произведен тримилионният мотоциклет JAWA.

1989 г.

Мотоциклетите JAWA като фабричен отбор за последно се състезават в Международното шестдневно мотоциклетно състезание. От 1932 г., когато участват за първи път, те са спечелили 15 Световни трофея и 17 Сребърни вази; в някои случаи заедно с мотоциклети ČZ.

Последното участие на мотоциклети JAWA в 6D се състоя през 1991 г. в 6D в Považská Bystrica.

1991 г.

Тази година бе белязана от пълния срив на източните пазари и по този начин на практически всички продажби. Ориентацията към единен пазар, СССР, „завинаги“ се оказа почти вярна, ако разбираме вечността не като времево измерение, а като формулировка на обща гибел.

Най-новият модел, базиран на мотоциклет тип 634, е версията с обозначение JAWA 350, тип 640.

Производството на мотоциклети за спийдуей се отделя и се създава компанията JAWA Divišov, as.

1994 г.

JAWA 250, тип 593, двутактов мотоциклет с течно охлаждане и напълно нов дизайн, се появи в неподходящ момент. След тестовата серия производството беше спряно.

JAWA 50, тип 585, е още едно допълнение към семейството на малките мотоциклети. Този модел е оборудван с двигател Tomos.

1995 г.

JAWA 350, тип 640 Tramp е модификация със спортен външен вид. Тази версия е произвеждана и в полицейска версия.

1996 г.

Нов стратегически партньор, Jihostroj as Velešín, се присъединява към JAWA.

1997 г.

Мотоциклетът JAWA 125, тип 810, е произвеждан в две версии, Chopper и Travel. И двете имат много наследени елементи от тип 640.

1998 г.

След повече от 33 години JAWA започва производство на двигатели. Технологията за производство на 350-кубиков двигател е закупена от ČZ Strakonice и производството на този двигател е прехвърлено в завода в Тинец над Сазавоу.

2000 г.

Моделната линия мотоциклети Dandy е прехвърлена на JAWA по време на сливането с воднянската компания MOTOUNION. Мотоциклетите са произвеждани във версиите JAWA 125 Dandy, Dakar и Sport, както и JAWA 50 Dandy с двигател Minarelli. Недовършените мотоциклети 50 Dandy с двигател Sachs са завършени.

2004 г.

JAWA 650 Classic е първият от серия туристически мотоциклети, построени с двигателя Rotax GS 650. Успешният чешки дизайнер Ярослав Крал е допринесъл значително за дизайна на този мотоциклет.

2005 г.

JAWA 125 Дакар за първи път на „Дакар“

Тази година известният чешки автомобилист и пътешественик Ярда Шима завърши Дакар с мотоциклет JAWA 125 по съпътстващия маршрут на състезанието Барселона - Дакар.

2006 г.

През 2006 г. пристига последният от шестстотин и петдесетте серии - мотоциклетът JAWA 650 Dakar. Този мотоциклет също отива в Дакар с Ярда Шима, този път от Лисабон, през 2007 г. Следва пътешествие през Африка с обща дължина 14 040 км.

2007 г.

Мотоциклетът JAWA 250 Travel използва елементи от шасито на мотоциклета JAWA 125, в което е разположен двигател с работен обем 250 куб. см.

2008 г.

Започна разработването на мотоциклет с двигател от 1000 куб. см.

2011 г.

JAWA 660 Sportard заимства някои елементи от модела 650 Dakar, но е оборудван с двигател Minarelli с обем 660 куб. см.

2012 г.

Започна преструктурирането и съживяването на производствените мощности и технологии с цел изграждане на модерен машиностроителен завод в JAWA.

Започна производството на мотоциклета JAWA 350 2T Retro, базиран на традиционния мотоциклет тип 634.

2013 г.

На 28 юни 2013 г. пътешественикът и журналист Павел Сухи започва околосветско пътешествие с мотоциклет JAWA 350. След почти осем месеца и изминаване на 49 003 км, той успешно се завръща на 14 февруари 2014 г.

Започна разработването на мотоциклет с двигател от 1200 куб. см.

2014 г.

Започна реконструкцията на основното производствено хале, която се състои от изолиране на фасадата и подмяна на прозорци в цялата сграда, както и стартиране на производство на нови обработващи центрове и в нов бояджийски цех.

Реконструкцията е успешно завършена през 2015 г. През следващите три години всички сгради и вътрешни пространства на компанията са постепенно обновени.

2016 г.

Производството на мотоциклета JAWA 660 Vintage започна.

2017 г.

Започна сътрудничеството в производството на мотоциклети JAWA с Shineray. Първият продукт е мотоциклетът JAWA 350 OHC.

Музеят JAWA е отворен и показва почти 150 мотоциклета, автомобили и други експоната, отбелязващи производството им от 1929 г. насам.

2018 г.

Следващата стъпка в сътрудничеството в производството на мотоциклети JAWA с Shineray е мотоциклетът JAWA 350 OHC Special.

Индийската компания MAHINDRA GROUP представя три версии на мотоциклети JAWA, построени по лицензионно споразумение за производство на мотоциклети JAWA в Индия.

2019 г.

Сътрудничеството в производството на мотоциклети JAWA със Shineray продължава - JAWA започва производството на мотоциклета JAWA 350 OHC Scrambler.

На 17 август 2019 г. в 10:30 ч. ще настъпи най-важният момент от това десетилетие - JAWA отбелязва 90 години производство на мотоциклети JAWA.

Повече от 1000 мотоциклета JAWA от всички години и модели пристигат в производствения завод в Тинец над Сазавоу, а по маршрута пристигат и 17 автомобила JAWA. Най-малко 2000 души са посетили събитието през деня.

По повод тази среща на ентусиасти на JAWA от всички поколения беше публикувана книгата „90 години мотоциклети JAWA във фотографията“. 

От началото на производството през 1929 г. до края на 2018 г., т.е. над 90 години производство, в JAWA са произведени общо 3 475 209 мотоциклета, от които 2 322 076 са мотоциклети с работен обем на двигателя 350 куб. см и 959 771 са мотоциклети с работен обем на двигателя 250 куб. см, 3 942 автомобила и редица спортни и тестови мотоциклети и прототипи.

2020 г.

Продажбите на мотоциклети JAWA 300 CL, произведени в Индия, започнаха в Чехия и други европейски страни.

JAWA стартира продажбите на мотоциклета RVM 500 by JAWA, създаден в сътрудничество с вносителя на мотоциклети JAWA в Аржентина.

2021 г.

Най-новият мотоциклет, резултат от сътрудничеството в производството на мотоциклети JAWA с Shineray, е мотоциклетът JAWA 350 OHC Special ST.

За нас